Spring til indhold

Artikel

Studerende vil udvikle selvstyrende katamaran til at rydde op i Esbjerg Havn

Plastforurening i havmiljøer er en global bekymring med betydelige økologiske konsekvenser. Derfor har en tværfaglig gruppe af studerende designet, bygget og testet en katamaran, der skal fjerne plastaffald i Esbjerg Havn.

Artikel

Studerende vil udvikle selvstyrende katamaran til at rydde op i Esbjerg Havn

Plastforurening i havmiljøer er en global bekymring med betydelige økologiske konsekvenser. Derfor har en tværfaglig gruppe af studerende designet, bygget og testet en katamaran, der skal fjerne plastaffald i Esbjerg Havn.

Havfugle eller fisk, der indtager eller bliver viklet ind i plastik, risikerer at dø af det. For at løse dette og andre problemer med plast i havene har en gruppe studerende fra forskellige ingeniørfaglige uddannelser på Aalborg Universitet påbegyndt et projekt om at designe, bygge og installere en autonom katamaran, der skal fjerne plastikaffald fra Esbjerg Havn. Projektet inkorporerer moderne teknologi og bæredygtige energiløsninger.

  •   Studerende fra uddannelsen ‘Applied Industrial Electronics’, der har færdigheder inden for udvikling og implementering af elektronik, analyserer og bedømmer metoder og teknologier til indsamling af plastik.

    Ved hjælp af sensorteknologi og programmering af mikrocontrollere sørger de studerende for, at båden selvstændigt kan navigere i havnen, lokalisere, indsamle og aflæsse plastikken og sejle tilbage til havnen igen for at blive genopladet.

  • Studerende fra uddannelsen ‘Energy Engineering’ designer en holdbar og bæredygtig energikilde og lade station til katamaranen. Ved at eksperimentere med vedvarende energi såsom sol- og bølgeenergi får de katamaranen til at fungere selvstændigt uden at skade miljøet.

    Elektricitet og vand kan være en farlig kombination, så de studerende gør sig grundige overvejelser om, hvilken energikilde der er mest passende.

  • Studerende fra uddannelsen ‘Civil Engineering’ spiller en afgørende rolle i at sikre katamaranens holdbarhed. De står for at konstruere selve skroget samt et indsamlingsværktøj til plastik, en beholder til at opbevare plastikken og en aflæsningsstation.

    De studerende anvender miljøvenlige, kosteffektive og lette, men solide materialer til båden.

Dette projekt repræsenterer en innovativ løsning på plastikforurening i havene og demonstrerer betydningen af tværfagligt samarbejde i at løse miljømæssige udfordringer.

Læringsoutput
Projektet bygger på Aalborg Universitets (AAU) leadENG-koncept, som fremmer problem-baseret læring gennem tværfagligt samarbejde mellem studerende fra forskellige ingeniørdiscipliner.

Underviserteamet har spillet en afgørende rolle i at guide de studerende gennem de forskellige faser af projektet – fra design og udvikling til test og validering. De står for at facilitere vidensdeling og koordinere det tværfaglige samarbejde, hvilket giver de studerende en dybere forståelse for, hvordan man arbejder sammen på tværs af fagligheder i den virkelige verden.

Når studerende fra Applied Industrial Electronics, Energy Engineering og Civil Engineering arbejder sammen, lærer de at integrere forskellige tilgange og teknologier i en samlet løsning, som f.eks. design af sensorteknologi og bæredygtige energikilder. Gennem leadENG-konceptet oplever de studerende, hvordan de kan tage ejerskab for projektet, hvilket har vist sig at øge deres motivation og styrke deres engagement i at løse reelle, miljømæssige udfordringer.

Derudover har projektet skabt grobund for entreprenørskab og innovation ved at fokusere på virkelighedsnære problemer. Samtidig har undervisningsteamet opfordret til direkte samarbejde med eksterne partnere som Esbjerg Havn og Plast Center Danmark. Dette netværk af ressourcer og interessenter giver de studerende en unik indsigt i praktiske, tekniske og bæredygtige løsninger, som de også tage med i deres videre uddannelse og karriere.

Om Projektet

  • Projektet er en del af leadENG, som understøtter samarbejde på tværs af uddannelsesretninger.
  • I foråret 2023 arbejdede 3 grupper fra 2. semester Energi på Institut for Energi og 4. semester Maskinteknik på Institut for Materialer og Produktion i Esbjerg sammen på katamaranprojektet.
  • I efteråret 2024 arbejdede 5 grupper på projektet fordelt på 2. semester og 6. semester Energi samt 2., 4. og 6. semester Applied Industrial Electronics på Institut for Energi sammen på projektet.
  • Vejlederne var Mads Valentin Bram og Anders Schmidt Kristensen fra Institut for Energi og Jens Andreasen og Matthias Mandø fra Institut for Materialer og Produktion.
  • Projektet foretages i samarbejde med Esbjerg Havn, Verdensmålshuset GenIN og Plast Center Danmark.

Læs mere