Artikel
Studerende vil udvikle selvstyrende katamaran til at rydde op i Esbjerg Havn

Artikel
Studerende vil udvikle selvstyrende katamaran til at rydde op i Esbjerg Havn

Artikel
Artikel
Havfugle eller fisk, der indtager eller bliver viklet ind i plastik, risikerer at dø af det. For at løse dette og andre problemer med plast i havene har en gruppe studerende fra forskellige ingeniørfaglige uddannelser på Aalborg Universitet påbegyndt et projekt om at designe, bygge og installere en autonom katamaran, der skal fjerne plastikaffald fra Esbjerg Havn. Projektet inkorporerer moderne teknologi og bæredygtige energiløsninger.
Dette projekt repræsenterer en innovativ løsning på plastikforurening i havene og demonstrerer betydningen af tværfagligt samarbejde i at løse miljømæssige udfordringer.
Læringsoutput
Projektet bygger på Aalborg Universitets (AAU) leadENG-koncept, som fremmer problem-baseret læring gennem tværfagligt samarbejde mellem studerende fra forskellige ingeniørdiscipliner.
Underviserteamet har spillet en afgørende rolle i at guide de studerende gennem de forskellige faser af projektet – fra design og udvikling til test og validering. De står for at facilitere vidensdeling og koordinere det tværfaglige samarbejde, hvilket giver de studerende en dybere forståelse for, hvordan man arbejder sammen på tværs af fagligheder i den virkelige verden.
Når studerende fra Applied Industrial Electronics, Energy Engineering og Civil Engineering arbejder sammen, lærer de at integrere forskellige tilgange og teknologier i en samlet løsning, som f.eks. design af sensorteknologi og bæredygtige energikilder. Gennem leadENG-konceptet oplever de studerende, hvordan de kan tage ejerskab for projektet, hvilket har vist sig at øge deres motivation og styrke deres engagement i at løse reelle, miljømæssige udfordringer.
Derudover har projektet skabt grobund for entreprenørskab og innovation ved at fokusere på virkelighedsnære problemer. Samtidig har undervisningsteamet opfordret til direkte samarbejde med eksterne partnere som Esbjerg Havn og Plast Center Danmark. Dette netværk af ressourcer og interessenter giver de studerende en unik indsigt i praktiske, tekniske og bæredygtige løsninger, som de også tage med i deres videre uddannelse og karriere.
Om Projektet