Spring til indhold
ForsideUddannelseleadENG-projekter

Artikel

Studerende fra AAU deltager i Monaco Energy Boat Challenge

Studerende fra Aalborg Universitet er i gang med at udvikle en brintdreven katamaranbåd, der skal konkurrere i Monaco Energy Boat Challenge i 2025.

Artikel

Studerende fra AAU deltager i Monaco Energy Boat Challenge

Studerende fra Aalborg Universitet er i gang med at udvikle en brintdreven katamaranbåd, der skal konkurrere i Monaco Energy Boat Challenge i 2025.

Skibe, der bruges til transport og som en vigtig del af infrastruktur i byer, har globalt en samlet effekt på over 1000 GW. Derfor er det afgørende at finde nye bæredygtige energiløsninger til at erstatte fossile brændstoffer i denne energisektor.  

Monaco Energy Boat Challenge er en international konkurrence, hvor universiteter fra hele verden konkurrerer om at udvikle innovative og bæredygtige både.  

I projektet fra Aalborg Universitet samarbejder studerende fra både Institut for Energi og Institut for Materialer og Produktion (MP) om at bygge en bæredygtig båd med fokus på både avanceret energiteknologi og innovativt mekanisk design. Målet er at deltage med en konkurrencedygtig katamaran i 2025. Konkurrencen udfordrer holdene til at udvikle den mest energieffektive båd.  

De studerende i projektet stræber efter at bygge en fysisk prototype, som kan klare sig i konkurrencens mange discipliner, herunder hastighedstest, slalomsejlads og distancesejlads over fire timer. Samtidig skal båden leve op til strenge bæredygtighedskrav, hvor en livscyklusanalyse (LCA) vil vurdere den samlede miljøpåvirkning af designet. 

  1. Institut for Energi har en central rolle i projektet, hvor to grupper fra 2. semester arbejder med at udvikle og modellere et effektivt energisystem til katamaranen. De studerende fokuserer på brintdrevne brændselsceller, der kombineres med batterier eller solceller for at levere energi til den elektriske motor. Målet er at optimere bådens energiforbrug, så det opfylder de krav, konkurrencen stiller til 100% vedvarende energiforsyning. De studerende har derfor til opgave at finde den mest effektive og bæredygtige løsning, der sikrer både høj ydeevne og lav miljøpåvirkning. 
  2. Studerende fra Materialer og Produktion skal udarbejde det mekaniske design af katamaranens skrog. To grupper fra 2. semester skal arbejde med at designe en let og robust katamaran, der kan klare de krævende forhold i konkurrencen. Her er det vigtigt at optimere massetilpasningen og det mekaniske design af fremdriftssystemet for at sikre, at båden har den nødvendige stabilitet og ydeevne. Deres arbejde involverer avanceret simulering og test af forskellige materialer for at skabe et skrog, der er både stærkt og let.  
  3. En anden gruppe undersøger potentialet for at bruge den brintdrevne båd til passagertransport i Aalborg. Dette kunne for eksempel forbedre transporten over Limfjorden og bidrage til bæredygtig byinfrastruktur. En analyse af bådens anvendelsesmuligheder i forhold til andre transportformer, såsom broer, vil indgå som en del af projektets vurdering. 

De studerende samarbejder om at skabe løsninger, der kan have en reel indvirkning på fremtidens grønne transportsektor. Deltagelsen i Monaco Energy Boat Challenge giver dem en enestående mulighed for at afprøve deres idéer i et konkurrencepræget miljø og bidrage til udviklingen af bæredygtige energiløsninger på globalt plan.

Om Projektet

  • Projektet er en del af leadENG, som understøtter samarbejde på tværs af uddannelsesretninger. 
  • I foråret 2024 arbejdede 2 grupper fra 2. semester på Institut for Energi og 2 grupper fra 2. semester på Materialer og Produktion i Aalborg sammen på projektet. 
  • Vejlederne på projekterne var Benny Endelt fra Institut for Materialer og Produktion og Mads Pagh Nielsen fra Institut for Energi.
  • Jens Henrik Andreasen var semesterkoordinator for projekterne.
  • Monaco Energy Boat Challenge er arrangeret af nonprofitorganisationen Yacht Club de Monaco. 
     

Læs mere