Spring til indhold
ForsideUddannelseleadENG-projekter

Artikel

Tværfagligt projekt førte til en vindmølle i universitetssøen

Gennem årene har flere studerende på tværs af uddannelser og semestre beskæftiget sig med udviklingen og konstruktionen af en flydende vertikalakset vindmølle i et LeadENG-projektet.

Artikel

Tværfagligt projekt førte til en vindmølle i universitetssøen

Gennem årene har flere studerende på tværs af uddannelser og semestre beskæftiget sig med udviklingen og konstruktionen af en flydende vertikalakset vindmølle i et LeadENG-projektet.

Danmark har i mange år været førende inden for energiproduktion ved hjælp af bæredygtige kilder som vind og sol, der kommer til at spille en væsentlig rolle i energiforsyningen af fremtidens samfund. Blandt andet har vindmøller på flydende fundamenter vundet stor opmærksomhed, siden deres realisering blev teknisk og økonomisk mulig, fordi de gør det muligt at udbrede vindmølleparker til dybere og mere fjerntliggende havområder.

Det potentiale har studerende i været med til at  afsøge i et leadENG-projekt, der  blev initieret i 2022, og som har involveret studerende på tværs af uddannelser på Institut for Energi og Institut for Materialer og Produktion.

  • Ingeniørstuderende fra Mekanik og Produktion har stået for konstruktionen, herunder design og fremstilling af vinge-modulet. Der blev derfor arbejdet med design og dimensionsangivelse af forskellige komponenter til blandt andet rotor, generator, gear og aksler, og belastningen af vingerne blev modelleret ud fra vingedesign og vindpåvirkning.  

  • På energiuddannelserne har flere grupper beskæftiget sig med selve vingerne, hvor der blev arbejdet med vingeprofiler, antallet af vinger og modellering. Derudover har de studerende på energi også arbejdet med vindmøllens elproduktion og –lagring, hvilket blandt andet gav de studerende kendskab til brintproduktionsenheden.  

Igennem det flerårige leadENG-projekt er de studerende  på tværs af uddannelser lykkedes med at konstruere en modulær vindmølle, der i nogen tid kunne observeres i universitetssøen ved Fibigerstræde 15. Sidenhen har flere studerende arbejdet på dette leadENG-projekt med udvikling af nye konstruktioner eller viderebearbejdning af allerede eksisterende moduler, herunder eksempelvis vindmøllevingerne. 

Med leadENG-projektet er hensigten ikke blot at udvikle de studerende akademiske evner, men også at bane vejen for interesser og kompetencer, som de kan bruge i deres fremtidige studie- og arbejdsliv. LeadENG-projekterne har fokus på tværfaglighed og tager udgangspunkt i en problembaseret læringsform (PBL). Dette giver de studerende en unik mulighed for at arbejde i tværfaglige teams, hvilket giver de studerende indsigt i, hvordan forskellige fagligheder kan spille sammen om at løse et konkret problem. Projektet bidrager til den fortsatte uddannelse af nogle af Europas bedste ingeniører inden for bæredygtighed og den grønne omstilling. 

Om Projektet

  • Projektet er et tværfagligt projekt mellem 2. semester studerende fra Institut for Energi og Institut for Materialer og Produktion.
  • Vejledere på Institut for Energi har været Carsten Bojesen og Tamas Kerekes.
  • Vejledere på Institut for Materialer og Produktion har været Johnny Jakobsen og Lars Rosgaard.
  • Projektet er en del af leadENG, som understøtter samarbejde på tværs af uddannelsesretninger. 

Læs mere