Forside

Nyhed

Ny Institutleder på Matematiske Fag forener forskning, ledelse og globalt netværk

Lagt online: 20.06.2024

Morten Willatzen er ansat som ny institutleder og professor på Institut for Matematiske Fag. Han kommer med en bred og mangeårig erfaring med både forskning og ledelse fra danske og internationale universiteter.

Nyhed

Lagt online: 20.06.2024

Af David Graff, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Privat

Det er en mand med bredt netværk, akademiske såvel som ledelsesmæssige meritter og internationalt udsyn, der sætter sig i stolen som institutleder på Matematiske Fag d. 1. august 2024, hvor han har første arbejdsdag.

"Morten bringer en alsidig og bredt orienteret akademisk baggrund med sig, og han er en internationalt anerkendt forsker med relevant ledelseserfaring fra flere universiteter. Han har samtidig stor erfaring med at arbejde i krydsfeltet mellem universitet og samfundets andre interessenter, som vil være en stor gevinst for os," fortæller konstitueret dekan på Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Thomas Bak.

Siden Morten Willatzen i 1993 afsluttede sin ph.d. i teoretisk fysik på Niels Bohr Instituttet, Københavns Universitet, har den i dag 59-årige fysiker været tilknyttet DTU og SDU i forsker- og lederstillinger, ligesom han har forsket på Max Planck Instituttet i Tyskland og Wright State University i USA. Desuden har han været forsknings- og udviklingsansvarlig hos Danfoss A/S og senest professor på Beijing Institute of Nanoenergy and Nanosystems i Kina.

Thomas Bak, konstitueret dekan på Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet

PBL lokker til Nordjylland

Nordjylland er næsten den eneste del af Danmark, hvor Morten Willatzen endnu ikke har slået sine folder – og der er én god grund til, at der nu bliver ændret på det:

"Den problembaserede læringsmetode kendt som Aalborg-modellen er internationalt anerkendt og i mine øjne en åbenlys rigtig måde at undervise i blandt andet matematik på. Den glæder jeg til at lære mere om, når jeg flytter til Aalborg og Nordjylland," siger Morten Willatzen.

Morten Willatzen ser også frem til at stifte bekendtskab med regionen, lære sine nye kolleger at kende og få overblik over deres arbejdsområder. Hans indtil videre begrænsede kendskab til instituttet stammer fra tidligere opgaver som censor ved AAU.

Fremtiden for instituttet

Den nye institutleder ser matematikken som en nøgle til nye muligheder og øget funding:

"Matematik har en nøglerolle i undervisning og forskning meget bredt og over hele universitetet. Den rolle ser jeg frem til at videreudvikle ved eksempelvis at finde nye anvendelsesmuligheder for matematik. Og samtidig er matematikfagets centrale position afgørende for at tiltrække flere eksterne forskningsmidler i samarbejde med andre institutter ved AAU såvel som eksternt."

Konstitueret dekan Thomas Bak forventer, at Morten Willatzen har det, der skal til for at styrke instituttet:

"Morten er kendt som en lyttende leder med skarp sans for både konkrete opgaver og overordnet strategisk ledelse. Det, er jeg overbevist om, vil være yderst gavnlig for instituttet. Jeg ser frem til at byde Morten velkommen og arbejde sammen med ham om at udvikle vores Institut for Matematiske Fag yderligere."

Udvalgte fakta om Morten Willatzen

Karriere:

• 2017-2024: Senior Full Professor, Beijing Institute of Nanoenergy and Nanosystems (BINN), Chinese Academy of Sciences, China
  • November 2017-2020: Guest Full Professor, DTU Fotonik (Technical University of Denmark)
  • 2016-2024: Adjoint Professor at the Mads Clausen Institute, University of Southern Denmark
  • 2015 –2018: Chair of the PhD Board at DTU (Electronics, Communication, Nanotechnology and Space Research)
  • 2012 –2017: Deputy Director and Full Professor, DTU Fotonik
  • 2008: Guest Professor, Physics Department, Wright State University, Dayton, Ohio, USA
  • 2002 – 2006: Vice Dean, Faculty of Science and Engineering, SDU, and representative for SDU in IUS
  • 2001 –2013: Co-organizer of 41st, 47th, 51st, 54th, 57th, 61st, 71st, 76th,  83rd, 88th, and 94th European Study Group for Industry in Mathematics (ESGI)
  • 2000 –2012: Associate Professor (2000-2004), Professor MSO (2004-2007), Full Professor (since 2007), Mads Clausen Institute, University of Southern Denmark (SDU)
  • 1995 –2000: Senior physicist, responsible for research and development in ultrasonic flow measurement technologies at Danfoss Instrumentation, Danfoss A/S
  • 1994 – 1995: Postdoctoral Fellow in Manuel Cardona’s group at the Max-Planck-Institute, Stuttgart, Germany.

Uddannelse:

• 1993: PhD i teoretisk fysik, Niels Bohr Instituttet, Københavns Universitet
  • 1989: MSc i fysik og matematik, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet
  • 1984: Student fra Kolding Gymnasium.

Morten Willatzen er 59 år, gift med Marianna Willatzen og far til to voksne børn.