ForsideForskningUdvalgte forskningsprojekter

Case

Indisk-europæisk forskningssamarbejde om grøn energi i lokalsamfund

Lagt online: 09.03.2023

Aalborg Universitet deltager sammen med partnere fra Holland, Polen og Indien i projektet SUSTENANCE, der undersøger, hvordan grøn energi bedst kan udnyttes i lokalsamfund, der ikke er tilknyttet energinettet. Målet er at udvikle intelligent styring, som kan udnytte decentral energi fra sol og vind så godt som muligt.

Case

Indisk-europæisk forskningssamarbejde om grøn energi i lokalsamfund

Lagt online: 09.03.2023

thumbnail

Introduktion til SUSTENANCE-projektet

Introduktion til SUSTENANCE-projektet

Jakob Brodersen

I det EU-støttede SUSTENANCE-projekt afprøver en række landsbyer i Danmark, Polen, Holland og Indien forskellige bæredygtige løsninger, der er bygget op omkring decentral energiforsyning fra solceller og vindmøller.

Vi forsøger at lave nogle små lokalsamfund, der har en høj integration af vedvarende energi, og hvor vi kan styre det lokale forbrug alt efter, hvor meget vedvarende energi der er til rådighed på stedet

Tovholder på SUSTENANCE-projektet, professor Birgitte Bak-Jensen, Institut for Energi, AAU

Landsbyen Voerladegård i Skanderborg Kommune er med som dansk testlandsby. Selv om den ikke er koblet af forsyningsnettet, skal beboerne forsøge at være så selvforsynende som muligt, uden at det går ud over deres livskvalitet eller daglige komfort.

I Voerladegård afprøver 20 husstande forskellige metoder til oplagring og smart styring af energiforbruget. Blandt andet ved hjælp af varmepumper og ladestandere til elbiler, der kan oplades, når der er overskudsproduktion af strøm.

Ved at overvåge og kortlægge energiforbruget i forhold til energiproduktionen fra vind og sol bliver forbruget optimeret, så behovet for energi fra elnettet reduceres voldsomt.

Elektriske rickshaws

I Danmark og resten af Europa går energien især til opvarmning af boliger med teknologi, der kan erstatte fossilt brændsel såsom olie- eller gasfyr. De medvirkende landsbyer har derfor fået opstillet varmepumper med store, saltbaserede varmelagre, der kan holde på varmen i flere døgn.

På den måde kan man oplagre den energi, der ikke bliver brugt med det samme, og trække varmen ud igen når produktionen er lav – eksempelvis om natten, når solen ikke skinner, eller hvis det ikke blæser. På samme måde kommer opladning af elbiler også i spil. Deres batterier kan lades op, når produktionen er høj, og det øvrige forbrug er lavt.

Elbilsopladning er en væsentlig integreret del af energisystemet. De bliver en meget stor forbruger i fremtiden, når vi helt skiller os af med diesel- og benzindrevne biler.

Professor Birgitte Bak-Jensen

El spiller også en vigtig transportrolle i landbyerne i Indien – dog ikke i form af elbiler som i Europa, men derimod som batteridrevne rickshaws. Derudover skal de indiske landsbyer især bruge energi til vandpumper og landbrug.

Indisk erfaring kan spare penge i Danmark

Selv om Voerladegård i modsætning til de indiske landsbyer er koblet på elnettet hele tiden, er optimeret udnyttelse af decentrale energikilder alligevel vigtig i forhold til den øgede elektrificering af samfundet.

Uanset om du skal drive en varmepumpe og en elbil i Danmark eller have energi til en vandpumpe og oplade en rickshaw i Indien, er det den samme optimering, der skal til for at få det hele til at passe sammen, belaste elnettet så lidt som muligt og bruge den lokale elproduktion optimalt. Derfor kan vi lære rigtig meget af hinanden, selv om applikationerne er vidt forskellige,

Professor Birgitte Bak-Jensen

SUSTENANCE-projektet

Projektet SUSTENANCE gennemføres med støtte fra EU's Horizon2020-program og det indiske DST-program i samarbejde med universiteter, myndigheder og private virksomheder i Danmark, Holland, Polen og Indien.

Læs mere om SUSTENANCE projektet

Bæredygtighedsindsatsen arbejder for følgende FN verdensmål

SDG 7, 11 og 12

Læs om mange flere