Case
Genanvendelse af plastikemballage skal nå nye højder

Case
Genanvendelse af plastikemballage skal nå nye højder

Case
Case
Hvert år produceres 368 mio. ton plast på verdensplan (2018), og tallet stiger år for år. Af de mange ton, genbruges kun ca. 14 procent, mens resten ender på lossepladser, forbrændingsanlæg eller i verdens have. Det er et problem for både miljøets økosystem og for vores sundhed.
Blandt årsagerne til, at så lille en andel af verdens plast bliver genanvendt er blandt andet, at plasten forefindes i så store mængder og samtidig med en kæmpe diversitet. Det betyder, at forskellige typer af plast ikke nødvendigvis kan håndteres på samme måde og kræver effektiv sortering, inden det potentielt kan genanvendes.
En af de industrier, der er storforbruger af plast, er den, der producerer emballage til fødevarer og drikkevarer. I EU bliver 42 procent af alt plastemballage genanvendt, men EU har sat et mål for, at det tal skal stige til 60 procent inden for 10 år. Derfor har EU-projektet UPLIFT med AAU-forsker Cristiano Varrone i spidsen, sat sig for at øge genanvendelsesgraden for plastikemballage. UPLIFT vil blandt andet udvikle mere effektive bioprocesser til nedbrydning af ikke-genanvendeligt plastaffald i dets grundbestanddele. På den måde vil plasten kunne genbruges uendeligt, uden at det, som ved den konventionelle teknologi, er nødvendigt først at sortere og rense de forskellige plasttyper.
UPLIFT-projektet vil desuden reducere omfanget af drivhusgasemissioner, der finder sted i forbindelse produktionen af plastik. Det skal blandt andet ske ved, at fremtidens plastaffald holdes i et lukket kredsløb og ved at integrere biobaserede byggesten frem for fossilbaserede monomerer i produktionen.
Det sidste element, som projektet også kommer til at arbejde med, er det sociale aspekt, hvor både forbrugerens, industriens og beslutningstageres rolle undersøges nærmere.
Projektet UPLIFT er finansieret af EU’s Horizon 2020-program og løber frem til 2025. Udover AAU deltager 15 partnere fra 8 forskellige lande.