Case
Flydende el kan bane grøn vej for tung transport
Case
Case
Case
Anlægget producerer eMethanol af CO2 og brint produceret af strøm fra vedvarende energi. Methanolen kan bruges som grønt brændstof i fx skibe og lastbiler, hvor batteridrevne motorer ikke er en mulighed.
Teknologien er desuden attraktiv, fordi eksisterende infrastruktur og distribution kan genbruges, og fordi brændstoffet kan bruges i den tunge transport ved at gennemføre kendte ændringer i maskinparken. Endelig giver teknologien også mulighed for at gøre grøn strøm lagerbar.
Med etableringen af anlægget, der er det første af sin art i Danmark, har partnerne bag projektet demonstreret at teknologien er klar til at blive løftet til fuld skala. Det første anlæg er allerede på tegnebrættet og vil kunne producere flydende el i en skala, der svarer til, at man fjerner 7.000 biler fra vejene.
Partnerne i projektet er Aalborg Universitet, Green Hydrogen Systems, REintegrate, Aalborg Universitet, Hydrogen Valley, E.ON Danmark A/S, NGF Nature Energy, Drivkraft Danmark, Rockwool, Process Engineering, Holtec Automatic-Nord, Lillegaarden EL.
Projektet er finansieret af EUDP.
Læs om mange flere